روش های راه اندازی فروشگاه و یا مغازه خشکبار
راه اندازی مغازه خشکبار

آیا راه اندازی مغازه خشکبار سودآور است؟ درآمد آن چقدر است؟ آیا میتوان با زدن مغازه خشکبار ثروتمند شد؟ احتمالاً اینها سوالاتی است که قبل از ورود به هر کاری میپرسیم اما جواب آنها بخشی به ما (شغل مناسب ما) برمیگردد و بخشی به آن کسب و کار. مثلاً در هر صنفی افرادی هستند که بسیار موفق میباشند و ثروتمند شدهاند اما آیا هر کس وارد آن کار شود ثروتمند میشود؟ مطمئناً نه.
من با چند خبره در زمینه راه اندازی فروشگاه خشکبار صحبت کردم و تحقیقاتی را انجام دادم تا به این سوالات و کلی سوال دیگر در مورد تاسیس مغازه خشکبار پاسخ بدم. یادتون نره کلام آخر رو بخونید. نکاتی در آن گفتم که احتمالاً نمیتونید جایی پیدا کنید.
- تفاوت آجیل و خشکبار
- از کجا شروع کنم؟
- درآمد خشکبار و آجیل چقدر است؟
- حاشیه سود خشکبار و آجیل چقدر است؟
- میزان سرمایه گذاری در خشکبار چقدر است؟
- لیست اقلام مغازه خشکبار چیست؟
- تجهیزات مورد نیاز خشکبار چیست؟
- مشخص کردن تامین کننده خشکبار
- مشخص کردن فروشگاه خشکبار
- چگونه خشکبار بفروشیم؟
1- تفاوت آجیل و خشکبار
بگذارید قبل از هر چیزی در مورد تفاوت این دو صحبت کنیم. آجیل همان دانههای مغزی است. مثل پسته، بادام و فندق. اما خشکبار به محصولاتی گفته میشود که بعد از خشک شدن مصرف میشوند. مثل انواع میوههای خشک. اما از آنجایی که آجیل هم بعد از برداشت خشک میشود تا ماندگاری آن بالا رود در اینجا آن را نیز جزئی از خشکبار میدانیم.

2- از کجا شروع کنم؟
برای راه اندازی مغازه خشکبار باید از شاگردی شروع کنید اگر میخواهید موفق شوید باید ابتدا خاک این کار را بخورید. حداقل 3 الی 6 ماه شاگردی کنید.
شما نمیتوانید یک روز تصمیم بگیرید و بعد شروع کنید به زدن مغازه خشکبار، اگر این کار را بکنید ریسک بزرگی کردید. اگر واقعا میخواهید اینکاره شوید باید شاگردی کنید چرا که این کار بسیار تخصصی است و اصول نانوشته بسیاری دارد که باید پیش کسی کار کنید تا یاد بگیرید.
در ضمن هیچ وقت شاگردی کردن را برای خود افت کلاس ندانید، شاگردی کردن مثل یک دانشگاه علمی کاربردی میماند که عملی یاد میگیرید.
3- درآمد خشکبار و آجیل چقدر است؟

همان طور که میدانید سود با درآمد تفاوت دارد. درآمد میزان فروش شما است و سود درآمد منهای هزینهها است. مکان مغازه آجیل فروشی و میزان سرمایه گذاری در خشکبار بسیار بر درآمد شما تاثیرگذار است. میزان درآمد شما به این دو عامل بستگی دارد که در ادامه توضیح میدهم.
مکان:
هر چه در مکان شلوغتر و بالاشهر باشید احتمالاً درآمد شما بیشتر است. با توجه به این که آجیل محصول گرانی محسوب میشود، در بالاشهر بیشتر خریداری میشود.
مکانی که شما انتخاب میکنید خیلی به مشتریان هدف شما بستگی دارد. مثلاً اگر مشتریان هدف شما اقشار پولدار هستند، باید مغازه خشکبار شما در بالاشهر باشد. مشتریان هدف کسانی هستند که به عنوان مشتری انتخاب کردید مثلاً اقشار پولدار یا متوسط یا تحصیل کرده و… .
سرمایه:
خیلی بدیهی است که هر چه بیشتر سرمایه وارد کار کنید و اقلام زیادی را وارد مغازه کنید فروش و درآمد شما زیاد خواهد شد اما سرمایهگذاری بیشتر ریسک شما را بالا میبرد چرا که اگر شکست بخورید پول زیادی را از دست میدهید پس اگر تازه کار هستید با سرمایه کم وارد شوید.
میخواهم یه عدد بدهم که بر اساس مصاحبه من با یک آجیل فروش بدست آمده اما بازم خیلی قابل اتکا نیست. اگر در یک جای نسبتاً خوب مغازه داشته باشید و یک میلیارد سرمایه گذاری در خشکبار کنید، در شروع کار حدوداً ماهی 50 میلیون درآمد دارید یعنی ماهی 5 درصد سرمایه.
4- حاشیه سود خشکبار و آجیل چقدر است؟

طبق اعلام اتحادیه مربوطه درصد سود قانونی آجیل و خشکبار باید حدود 12 درصد باشد. اما با من همراه باشید تا واقعیت را در مورد حاشیه سود خشکبار بگم.
- حاشیه سود آجیل های ایرانی بین 12 الی 15 درصد است.
- حاشیه سود آجیل های خارجی بین 20 الی 25 درصد است.
- حاشیه سود میوههای خشک بین 20 الی 25 درصد است.
یادتون باشه باید محصولاتتان جور باشد یعنی فقط پرسودترین خشکبار را نیاورید باید همهی اقلام در مغازه خشکبار باشند، چرا که در کنار هم فروش میروند.
نکته دیگر این که این اعداد بر اساس مصاحبه من با تعدادی افراد صاحب این شغل بوده است ممکن است این اعداد در بعضی جاها متفاوت باشد.
5-میزان سرمایه گذاری در خشکبار چقدر است؟
این را بگویم که برای سرمایه نمیشود عددی داد چرا که به خیلی چیزها مثل تنوع و تعداد اقلام محصولات، هزینه اجاره مغازه و تجهیزاتی که استفاده میکنید، بستگی دارد.
سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی مغازه خشکبار به دو دسته تقسیم میشود: سرمایه ثابت یا همون تجهیزات و سرمایه جاری یا همون اقلام خشکبار. در ادامه در مورد این دو مورد صحبت میکنم.
6- لیست اقلام مغازه خشکبار چیست؟
یکی از سختیهایی که راه اندازی فروشگاه خشکبار دارد همین تنوع بالای اقلام مغازه خشکبار آن است. بسته به میزان سرمایه شما تنوع اقلام میتونه زیاد یا کم باشد اما در هر صورت تا حدودی باید جنس شما جور باشد و فقط پرسودترین خشکبار را نیاورید.
در ادامه سعی کردم لیست کامل اقلام برای راه اندازی مغازه آجیل و خشکبار را بنویسم.
- انواع پسته
- مغز پسته
- پودر پسته
- خلال پسته
- انواع گردو
- مغز گردو
- انواع بادام
- مغز بادام
- خلال بادام
- فندق
- مغز فندق
- انواع کشمش
- نخودچی
- انواع تخمه
- مغز تخمه
- بادام زمینی
- بادام هندی
- آجیل شور
- آجیل شرین
- آجیل مشکل گشا
- آجیل چهار مغز
- آجیل هفت مغز
- آجیل مجلسی
- آجیل شب یلدا
- آجیل برزیلی
- آجیل هندی
- سویا
- ماکادمیا
- پفک هندی
- شاه بلوط
- حلوا ارده
- زنجبیل
- خرما پیارم
- خرما زاهدی
- مغز زردآلو
- عدس برشته
- ذرت
- چیپس میگو
- مویز
- گندم برشته
- گندم شیرین
- بنه، کنجد
- لواشک
- زعفران
- شاهدانه
- قند طعم دار
- نبات
- حلوا مسقطی
- باسلوق، گز
- سوهان
- انواع شکلات
- عسل
- انچوچک
- پشمک
- انواع نقل
- دراژه
- اسمارتیز
- برگه آلو
- برگه زردآلو
- انجیر خشک
- توت خشک
- زرشک
- گیلاس خشک
- برگه هلو
- میوه استوایی
- انواع میوه خشک
- گوجه خشک
- روغن کنجد
- پودر نارگیل
- هل
- زنجبیل
- کره بادام زمینی
- شیره انگور
- شیره توت
- شیره خرما
حواستون باشه اقلام بالا در تنوع مختلف وجود دارند اما من به انواع آن اشاره نکردم. مثلاً پسته انواع شور، اکبری، فندقی، زعفرانی و غیره دارد.
مغازه خشکبار گاهی تعدادی از محصولات شیرینی فروش مثل شیرینیهای محلی و تعدادی از محصولات عطاری مثل زعفران و زنجبیل را هم دارد.
ویدئو زیر مربوط به یک فروشگاه خشکبار میباشد. با تماشا کردن این ویدئو با تنوع محصولات خشکبار آشنا میشوید.
7- تجهیزات مورد نیاز خشکبار چیست؟
تجهیزات آجیل فروشی به این بستگی دارد که خودتان قصد آماده سازی آجیلها و خشکبار را دارید یا فقط خرید و سپس فروش را انجام میدهید. مثلاً ممکن است برای سود بیشتر بخواهید خودتان آجیلها را تفت بدید و مزهدار کنید. آنگاه شما نیاز به دستگاه تفت آجیل دارید.
خب در ادامه به سراغ تجهیزات میرویم سعی کردم تجهیزات را کامل بگویم:
- دستگاه پخت و تفت آجیل (در صورت لزوم)
- سرتاس آجیل یا قاشق برداشتن آجیل
- میوه خشک کن (در صورت لزوم)
- دستگاه دوخت یا پرس پلاستیک
- قفسه و ویترین
- ترازو دیجیتال
- میز پیشخوان
- جام آجیل

8- مشخص کردن تامین کننده خشکبار
اگر نمی دونی از کجا باید خشکبار و حبوبات رو به صورت عمده بخری سایت https://deniz-market.ir تمام محصولات رو به صورت عمده و خرده میفروشه
اگر بخواهم دو رمز موفقیت در خشکبار را مشخص کنم، آن دو رضایت مشتری و تأمین کننده مناسب است. تامین کنندهای مناسب است که محصول باکیفیت را با قیمت مناسب به شما ارائه دهد.
یکی از سختیهای این کار پیدا کردن تأمین کننده مناسب است و شاید ماهها طول بکشد تا تأمین کننده مناسبی بیابید. یکی از راههای پیدا کردن تأمین کننده مناسب آن دوران است که شاگردی میکنید. در این دوران شما میتوانید با تأمین کنندگان مختلف آشنا شوید.
9- مشخص کردن فروشگاه خشکبار
مکان مغازه شما بسیار مهم است. در ضمن شما میتوانید هیچ مغازهای نداشته باشید و آنلاین از طریق وب سایت و اینستاگرام بفروشید. توصیه میکنم حتما از اینستاگرام در افزایش فروش خود استفاده کنید چرا که محصولات خوراکی همچون آجیل در اینستاگرام بسیار جواب میدهد.
در قسمت درآمد خشکبار و آجیل در مورد مکان مغازه صحبت کردم. فقط یک اشاره میکنم. شما باید با توجه به مشتریان هدفتون مغازه خود را انتخاب کنید. به شکلی که در دسترس آسان مشتریان هدفتون باشید. مثلاٌ اگر مشتریان هدف شما افراد ثروتمند هستند باید در بالاشهر باشید.
در مورد طراحی دکوراسیون مغازه لزوماً نیازی نیست که هزینههای زیادی بکنید اما بهتر است موارد زیر را در نظر بگیرید:
- در چیدمان به این مورد توجه کنید که مشتریان خشکبار در ایران عادت دارند قبل از خرید خشکبار را امتحان کنند پس باید چیدمان به گونهای باشد تا به راحتی محصولات را تست کنند.
- شما میتوانید یک دکور یا چیدمان سنتی داشته باشید تا طبیعی بودن و سنتی بودن خشکبار را یادآور شود. مثلا از چوب یا مس استفاده کنید.
- شما میتوانید یک چیدمان لوکس داشته باشید تا کیفیت و قیمت نسبتاً بالای شما را نشان دهد.
